måndag 9 maj 2011

Grodyngelfångst i Salsjön


Gårdagens dramatik var att Mingla, sent på kvällen, snubblade på stenläggningen bakom huset. I handen höll hon en glasburk med Elliots nyfångade grodyngel. Hon ramlade rakt i skärvorna och skar sig rejält i handen. Blodet och tårarna flödade. Mingla var både chockad och ledsen, Elliot ledsen och bestört över att alla hans grodyngel miste livet på vår bakgård. Micke ringde på kvällen, vårt samtal var djup och givande. När vi lagt på luren var jag så himla ledsen jag med. Alla var lessna på sitt sätt…nä, nu får det vara nog med tårar och tråkigheter…
Runt midnatt igår tog jag ett hastigt beslut. Jag som annars har hög arbetsmoral och är så himla präktig på alla sätt och vis bestämde mig för att nästföljande dag (läs idag) ta ut en föräldradag och helt enkelt behålla båda barnen hemma från både skola och dagis för att hitta på nåt kul tillsammans.
Det var ett riktigt bra beslut. Vi åkte till Salsjön och var där i flera timmar, fikade och fångade grodyngel. Mingla fyllde sin burk med grodyngel så till den milda grad att alla stackars yngel dog innan vi hann komma hem. Syrebrist månne? Elliot som hade en mer lagom fångst klarade sig alla med livet i behåll.
I eftermiddag lekte Elliot med Amadeus, Elias och Erik. Jag och Mingla åkte tillbaka till Salsjön och fångade nya grodyngel. Glad dotter = glad mamma.

4 kommentarer:

  1. Hej igen busfrön.
    Det var tråkigt det där med grodyngelna. Jag blev riktigt orolig när jag hörde att du hade trillat och skurit dig på burken, Mingla. Mamma är världens bästa mamma som fixade nya till er och jag hoppas att du inte har ont i handen längre Mingla.
    Jag ser att du har fått nya skor Mingla. Vad fina de är. Jag tror att Elliot vi ha ett par lika dana. Fråga honom det... Hi hi hi
    Elliot - jag tycker att det ser ut som om att du har tappat en tand. Det hade jag ingen aning om. Kom tandfen?
    Badade ni något när ni var vid salsjön eller var det för kallt? Ni är ju duktiga på att bada även när det inte är så varmt har mamma berättat.
    Jag saknar er och jag längtar efter att få komma hem. Vi ska hitta på så mycket i sommar. Åka och bada på brunnen, spela minigolf och bara göra sådant som är kul. Ni få tänka ut lite saker som vi ska hitta på när jag kommer hem.
    Hoppas att ni får en bra helg när ni åker till mormor och morfar.
    Kram pappa

    SvaraRadera
  2. Jag kom på en sak - Elliot. Har du fått en ny keps?
    Jättesnygg........

    Kram pappa

    SvaraRadera
  3. Elliot o Mingla: Har ni nu satt namn på era grodyngel? De måste ni väl ! Men det är svärt
    Ska bli kul att ni kommer till Mormor o Morfar de va ju. längesen ni va här
    Kommer knappt ihåg när de var sist?
    Kram på er o Mamma .Nu ska Mormor krypa under duntäcket e så trött efter en vecka i Dubrovnik

    Micke vi tänker på dej Gerd o Bo O

    SvaraRadera
  4. hej pappa jag tenker på dej varje dag.Men hur har du det? äter du gamla konservburkar eler vadå? men vad jör du? skjuter du bra när du övar? vi ses snart ijen
    kram Elliot

    SvaraRadera